Syndetics omslagsbild
Bild från Syndetics

Kritiskt tänkande : i teori och praktik / Elin Sporrong, Karin Westin Tikkanen (red.) ; medförfattare: Kristina Alexanderson, Christopher Hallman, Mika Hietanen, Mats Ingelström, Fredrik Söderquist, Torsten Thurén, Jack Werner.

Medverkande: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Lund : Studentlitteratur, 2016Tillverkare: EstlandUtgåva: 1. upplBeskrivning: 278 s. ill. 23 cmISBN:
  • 9789144113333
Ämnen: Genre/form:
DDK-klassifikation:
  • 153.4 23/swe
Annan klassifikation:
  • Dd
Innehåll:
DEL 1 Den kritiska analysen -- Kritiskt tänkande / Elin Sporrong -- Kritisk argumentationsanalys / Mika Hietanen -- Retorik, politik och offentlighet / Fredrik Söderquist -- Kritisk bildanalys / Mika Hietanen -- DEL 2 Vetenskaplighet -- Vetenskaplighet / Mats Ingelström -- Nytta och fallgropar med statistik / Mats Ingelström -- DEL 3 Att gå till källorna -- Den källkritiska metoden / Torsten Thurén -- Översättningar och den medvetna läsningen / Karin W Tikkanen -- Sökmotorer och sökresultat / Christopher Hallman -- Granskning av webbkällor / Kristina Alexanderson -- Slutord / Sven-Eric Liedman
Sammanfattning: Kritiskt tänkande – i teori och praktik förtydligar och problematiserar den slentrianmässiga uppmaningen till kritiskt tänkande och introducerar läsaren för tre kritiska förhållningssätt till information: det analytiska, det vetenskapliga och det källkritiska. Bokens nio författare ställer utmanande och klargörande frågor om hur det kritiska tänkandet kan förstås och framhåller kunskapens roll för hur olika typer av information kan undersökas och bedömas med avseende på rimlighet, trovärdighet och sanning. Hur ska vi som kritiska granskare förhålla oss till reklamens budskap eller den politiska debatten? Vilka källor är trovärdiga på internet och vad innebär egentligen vetenskaplighet? Boken avslutas med ett efterord av Sven-Eric Liedman. Kritiskt tänkande – i teori och praktik riktar sig till alla som söker konkreta verktyg för kritisk granskning av källor, budskap och informationsframställning, däribland blivande och verksamma lärare för grundskolans senare år och på gymnasienivå.
Taggar från det här biblioteket: Den aktuella titeln har inga taggar från det här biblioteket. Logga in för att lägga till taggar.
Betyg
    Medelbetyg: 0.0 (0 röster)
Bestånd
Exemplartyp Aktuellt bibliotek Avdelning Hyllsignatur Status Förfallodatum Streckkod Exemplarreservationer
Böcker Böcker Hylte folkbibliotek Bibliotek Vuxen Dd (Liknande titlar(Öppnas nedan)) Tillgänglig 89090578961
Antal reservationer: 0

DEL 1 Den kritiska analysen -- Kritiskt tänkande / Elin Sporrong -- Kritisk argumentationsanalys / Mika Hietanen -- Retorik, politik och offentlighet / Fredrik Söderquist -- Kritisk bildanalys / Mika Hietanen -- DEL 2 Vetenskaplighet -- Vetenskaplighet / Mats Ingelström -- Nytta och fallgropar med statistik / Mats Ingelström -- DEL 3 Att gå till källorna -- Den källkritiska metoden / Torsten Thurén -- Översättningar och den medvetna läsningen / Karin W Tikkanen -- Sökmotorer och sökresultat / Christopher Hallman -- Granskning av webbkällor / Kristina Alexanderson -- Slutord / Sven-Eric Liedman

Kritiskt tänkande – i teori och praktik förtydligar och problematiserar den slentrianmässiga uppmaningen till kritiskt tänkande och introducerar läsaren för tre kritiska förhållningssätt till information: det analytiska, det vetenskapliga och det källkritiska. Bokens nio författare ställer utmanande och klargörande frågor om hur det kritiska tänkandet kan förstås och framhåller kunskapens roll för hur olika typer av information kan undersökas och bedömas med avseende på rimlighet, trovärdighet och sanning. Hur ska vi som kritiska granskare förhålla oss till reklamens budskap eller den politiska debatten? Vilka källor är trovärdiga på internet och vad innebär egentligen vetenskaplighet? Boken avslutas med ett efterord av Sven-Eric Liedman. Kritiskt tänkande – i teori och praktik riktar sig till alla som söker konkreta verktyg för kritisk granskning av källor, budskap och informationsframställning, däribland blivande och verksamma lärare för grundskolans senare år och på gymnasienivå.

Det finns inga kommentarer om exemplaret.

för att skicka en kommentar.

Teknik från Koha