Syndetics omslagsbild
Bild från Syndetics

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet / Pauline Gibbons

Av: Medverkande(n): Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Originalspråk: Engelska Utgivningsinformation: Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 Utgåva: 4., uppdaterade uppl. / översättning: Kristina Aldén ; granskning: Anniqa Sandell RingBeskrivning: 275 s. : ill. ; 24 cmISBN:
  • 9789173828772
Originaltitel:
  • Scaffolding language, scaffolding learning. Svenska
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 439.7824 23/swe
Annan klassifikation:
  • Eabf.0761
Innehåll:
Förord av Anniqa Sandell Ring 5 Förord av Carin Rosander 13 Kapitel 1 Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande En inspirerande berättelse 17 Två sätt att se på lärande 27 Bokens struktur 36 Sammanfattning 38 Mer att läsa 39 Kapitel 2 Klassrumssamtal – att skapa sammanhang för språkutveckling 41 Att skapa förutsättningar för en framgångsrik språkutveckling 42 IRE-mönster 48 Sammanfattning 64 Mer att läsa 65 Kapitel 3 Grupparbete och andraspråkslärande 67 Lyckade grupparbeten 71 Några förslag på par /gruppaktiviteter i alla ämnen 82 Övningar för nyanlända 90 Att utveckla och upprätthålla relationer 92 Sammanfattning 94 Mer att läsa 96 Kapitel 4 Från tal till skrift i ämnesundervisningen 97 Att använda kommunikationssättets kontinuum: från tal till skrift 97 Tillämpning i undervisningen 109 Sammanfattning 111 Mer att läsa 112 Kapitel 5 Att skriva på ett andraspråk i en ny kultur 113 Några utmaningar för andraspråkselever 114 Vad är genre? 115 Cykeln för undervisning och lärande 127 Extra stöttning för yngre elever och nyanlända 139 Att stötta skrivundervisning 143 Att bedöma elevers skrivande: vad deras texter kan säga oss 145 Sammanfattning 151 Mer att läsa 152 Kapitel 6 Att läsa på ett andraspråk i en annan kultur 153 Läsprocessen 154 Läsarperspektiv 158 Att tänka på för andraspråkselever 161 Att utveckla fonematisk medvetenhet: hur lyssna och läsa interagerar 183 Exempel på aktiviteter för att utveckla fonetisk kunskap 188 Att välja böcker: en orsak till att läsa vidare 189 Sammanfattning 193 Mer att läsa 194 Kapitel 7 Att lyssna 195 Att förstå det vi hör 196 Olika sorters lyssnande 198 Att tänka på för läraren 200 Fokusera på språkljud 209 Sammanfattning 214 Mer att läsa 215 Kapitel 8 Att utveckla ett ämnesintegrerat arbetssätt 217 Varför integrera? 217 Att integrera språk- och ämneslärande – vad behöver vi veta? 220 Att välja språkbaserade aktiviteter för arbetsområdet 228 Att summera och dokumentera resultat inom ämne och språk 230 Lära om språk 235 Sammanfattning 240 Mer att läsa 242 Lista över lärandeaktiviteter 245 Synpunkter från en praktiker 259 Mer att läsa 263 Litteratur 265 Register 273
Taggar från det här biblioteket: Den aktuella titeln har inga taggar från det här biblioteket. Logga in för att lägga till taggar.
Betyg
    Medelbetyg: 0.0 (0 röster)

Alla exempel samt uttalsavsnitt har anpassats till svenska förhållanden

Förord av Anniqa Sandell Ring 5 Förord av Carin Rosander 13 Kapitel 1 Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande En inspirerande berättelse 17 Två sätt att se på lärande 27 Bokens struktur 36 Sammanfattning 38 Mer att läsa 39 Kapitel 2 Klassrumssamtal – att skapa sammanhang för språkutveckling 41 Att skapa förutsättningar för en framgångsrik språkutveckling 42 IRE-mönster 48 Sammanfattning 64 Mer att läsa 65 Kapitel 3 Grupparbete och andraspråkslärande 67 Lyckade grupparbeten 71 Några förslag på par /gruppaktiviteter i alla ämnen 82 Övningar för nyanlända 90 Att utveckla och upprätthålla relationer 92 Sammanfattning 94 Mer att läsa 96 Kapitel 4 Från tal till skrift i ämnesundervisningen 97 Att använda kommunikationssättets kontinuum: från tal till skrift 97 Tillämpning i undervisningen 109 Sammanfattning 111 Mer att läsa 112 Kapitel 5 Att skriva på ett andraspråk i en ny kultur 113 Några utmaningar för andraspråkselever 114 Vad är genre? 115 Cykeln för undervisning och lärande 127 Extra stöttning för yngre elever och nyanlända 139 Att stötta skrivundervisning 143 Att bedöma elevers skrivande: vad deras texter kan säga oss 145 Sammanfattning 151 Mer att läsa 152 Kapitel 6 Att läsa på ett andraspråk i en annan kultur 153 Läsprocessen 154 Läsarperspektiv 158 Att tänka på för andraspråkselever 161 Att utveckla fonematisk medvetenhet: hur lyssna och läsa interagerar 183 Exempel på aktiviteter för att utveckla fonetisk kunskap 188 Att välja böcker: en orsak till att läsa vidare 189 Sammanfattning 193 Mer att läsa 194 Kapitel 7 Att lyssna 195 Att förstå det vi hör 196 Olika sorters lyssnande 198 Att tänka på för läraren 200 Fokusera på språkljud 209 Sammanfattning 214 Mer att läsa 215 Kapitel 8 Att utveckla ett ämnesintegrerat arbetssätt 217 Varför integrera? 217 Att integrera språk- och ämneslärande – vad behöver vi veta? 220 Att välja språkbaserade aktiviteter för arbetsområdet 228 Att summera och dokumentera resultat inom ämne och språk 230 Lära om språk 235 Sammanfattning 240 Mer att läsa 242 Lista över lärandeaktiviteter 245 Synpunkter från en praktiker 259 Mer att läsa 263 Litteratur 265 Register 273

Det finns inga kommentarer om exemplaret.

för att skicka en kommentar.

Teknik från Koha