Syndetics omslagsbild
Bild från Syndetics

Perspektiv på specialpedagogik / Claes Nilholm.

Av: Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Lund : Studentlitteratur, [2020]Tillverkare: 2020Utgåva: Upplaga 3Beskrivning: 148 sidorInnehållstyp:
  • text
Medietyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789144138626
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 371.9 23/swe
Annan klassifikation:
  • Eu
  • Eaa
Sammanfattning: Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv. I denna tredje upplaga har ambitionen varit att göra boken mer lättillgänglig. Således finns det nu instuderingsfrågor till varje kapitel, några avsnitt har flyttats eller utgått och ett kapitel med konkreta exempel på vad perspektiven har för implikationer för skolors verksamhet har lagts till. Boken är främst avsedd för utbildning inom universitet och hög­skola. Den passar utmärkt som introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra med intresse för grundläggande frågeställningar om undervisning, olikhet och normalitet.
Taggar från det här biblioteket: Den aktuella titeln har inga taggar från det här biblioteket. Logga in för att lägga till taggar.
Betyg
    Medelbetyg: 0.0 (0 röster)

Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur ska vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogik eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv på specialpedagogik vi anlägger. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt perspektiv, ett kritiskt perspektiv och ett så kallat dilemmaperspektiv. I denna tredje upplaga har ambitionen varit att göra boken mer lättillgänglig. Således finns det nu instuderingsfrågor till varje kapitel, några avsnitt har flyttats eller utgått och ett kapitel med konkreta exempel på vad perspektiven har för implikationer för skolors verksamhet har lagts till. Boken är främst avsedd för utbildning inom universitet och hög­skola. Den passar utmärkt som introduktion till ämnesområdet för blivande lärare, specialpedagoger, psykologer och andra med intresse för grundläggande frågeställningar om undervisning, olikhet och normalitet.

Det finns inga kommentarer om exemplaret.

för att skicka en kommentar.

Teknik från Koha