Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6 / Barbro Grevholm (red.) ; Camilla Björklund [och 11 andra] ; [inlagefoto: Anna Andrén, Maria Bjerneby Häll, Michael Åström].
Materialtyp: TextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Lund : Studentlitteratur, 2014Tillverkare: EstlandUtgåva: 2. upplBeskrivning: 320 s. ill., diagr., tab. 24 cmISBN:- 9789144102481
- 372.7044 23/swe
- 97D
- Eabta.02
Exemplartyp | Aktuellt bibliotek | Avdelning | Hyllsignatur | Status | Förfallodatum | Streckkod | Exemplarreservationer | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Böcker | Hylte folkbibliotek Bibliotek | Vuxen | Eab (Liknande titlar(Öppnas nedan)) | Utlånad | 2024-09-18 | 80066596694 |
Liknande Hylte folkbibliotek titlar, Placering: Bibliotek, Avdelning: Vuxen Stäng hyllsökare (Dölj hyllsökare)
Tidigare utgiven av Norstedts
Avsikten med boken -- 1. Att bli en kompetent matematiklä'rare -- 2. Vad är matematik? -- 3. Kursplaner i matematik -- 4. De yngsta barnens matematik -- %. Taluppfattning, aritmetik och algebra -- 6. Rummet vi finns i och formerna omkring oss -- 7. Statistik och sannolikhet -- 8. Matematik genom problemlösning -- 9. Kommunikation och lärande i matematik -- 10. Bedömning i matematik -- 11. Några övergripande frågor
Lära och undervisa matematik – från förskoleklass till åk 6 är en grundbok i matematik och matematikämnets didaktik. Den vänder sig till lärarstuderande och till verksamma lärare som vill aktualisera sina kunskaper och ta del av den senaste forskningen samt sätta sig in i de nya kursplanerna och kunskapskraven i matematik. Ämneskunskaperna är sammanvävda med ämnesdidaktiken, allt för att skapa en helhet som i möjligaste mån svarar mot en lärares arbete. Varje kapitel behandlar de delar som dagens och morgondagens F–6-lärare ska kunna. Bland annat kan nämnas kommunikation och lärande i matematik, aritmetik och algebra, geometri och statistik, problemlösning och bedömning. Dessutom poängteras vikten av den röda tråden som ska löpa från förskolan och hela vägen upp för att skapa mening och lust att ta sig vidare i ett av skolans viktigaste ämnen. I konsekvensens namn inleds boken med ett kapitel om de allra yngsta barnens lärande.
Det finns inga kommentarer om exemplaret.